در سری نوشته های خودت انجامش بده! تعمیر و نگه داری خودرو قصد دارم که تجربه های شخصی را با شما در میان بزارم تا بتونه به شما در زمینه نگه داری خودرو کمک کنه و اشتباهاتی که من کردم رو تکرار نکنید!
خب یکی از اولین بخش های که نیاز به نگه داری و تعویض داره روغن و فیلتر ها هست و احتمالا بیشترین چیزی که شما باید تعویض کنید همین بخشه  پس اگاهی از جزییات این بخش می تونه به شما برای نگه داری بهتر از خودرو کمک کنه

اول به زمان تعویض و نوع روغن موتور می پردازیم و بعد به چگونگی تعویض اون می پردازیم

شما باید دو چیز رو درباره خودرو خودتون بدونید

۱- زمان تعویض روغن

۲- روغن مناسب خودرو

روغن خودرو بعد از مدتی خاصیت خودش رو از دست میده و کثیف میشه و نیاز به تعویض داره زمان برای این فرایند بستگی به نوع روغن موتوری که داخل خودرو هست و نحوه استفاده از خودرو داره که برای خودرو های شخصی بین ۴۰۰۰ کیلومتر تا ۱۰۰۰۰ کیلومتر هست که بعد از طی این مسافت باید روغن موتور خودرو تعویض بشه (زمان تعویض روغن موتور رو می تونید در دفترچه خودرو یا دفترچه روغن موتور ببینید ولی به این نکته توجه داشته باشید که این عدد عموما برای مصرف ترکیبی هست یعنی شما هم در شهر رانندگی کنید هم جاده  اگه بیشتر تو شهری مثل تهران رانندگی می کنید و مدت زیادی پشت ترافیک هستید باید زودتر از این عدد به تعویض روغن موتور اقدام کنید دلیلشم اینه که در مدتی که شما پشت ترافیک,چراغ و…. هستید کیلومتری محاسبه نمی شه ولی روغن موتور داره وضایف خودشو انجام میده و برعکس اگه همش تو جاده رفت و امد می کنید می تونید یکم دیرتر روغن رو عوض کنید)

نکته: برای یاداوری بهتر یک دفترچه کوچیک داشته باشین و کیلومتر خودرو رو در زمان تعویض هر بار روغن یادداشت کنید تا خودتون یا شخص دیگری که داره از خودرو استفاده می کنه بدونه که چه زمانی باید روغن عوض شه. تعویض روغنی ها چنین دفترچه های رو دارن و اگر بعد از تعویض روغن بخواین بهتون میدن

در مورد زمان تعویض هم خساست به خرج ندین و سعی کنید سریع تر تعویض بشه دیر عوض شدن روغن در طولانی مدت صدمات زیادی به موتور وارد می کنه و باعث خسارات زیادی میشه

روغن موتور باید هر چند وقت یکبار از دو جنبه بررسی بشه:

۱- سطح روغن

۲- چسبندگی و رنگ روغن

خیلی خوبه که شما هر چند وقت یکبار مثلا هر هفته یا هر دوهفته سطع مایعات از جمله روغن موتور رو بررسی کنید تا قبل از بروز مشکل بتونید ازش پیشگیری کنید

برای بررسی روغن موتور بعد از چند دقیقه کارکرد موتور اون رو خاموش کنید و در یک سطح صاف پارک کنید و بعد از چند دقیقه گیج روغن رو دربیارید (گیج یک میله است که با روغن در تماس است و نمونه ای از روغن داخل خودرو رو برای شما نشون میده)

گیج رو به راحتی در کنار موتور خودروی خود پیدا می کنید در عکس زیر که از موتور tu3 هست بخش زرد رنگ گیج روغن هست

گیج روغن خودرو

بعد از خروج اون رو یک بار با دستمال پاک کنید و دوباره داخل کنید و پس از چند ثانیه خارج کنید این کار برای اینه که مطمن بشیم سطح واقعیه و روغن نپاچیده به گیج

پس از بیرون اوردن برای بار دوم به نشان گر روی گیج دقت کنید و ببینید روغن تا کجای اون بالا اومده

مانند عکس بالا گیج روغن نشونه گر های داره که باید ببینید سطح روغن شما تا کجا هست وقتی تازه روغن رو عوض می کنید اصولا باید تا سطح بالا (max)باشه ولی بعد از مدتی یکم کمتر میشه

نکته:اگه سطح روغن خودرو بعد از چند بار بررسی هر دفعه کمتر میشه و کمتر از سطح استاندارد هست حتما باید این مسله رو با یک مکانیک درمیان بزارید ممکنه عومل مختلفی داشته باشه ولی عموما نشونه خوبی نیست

خودرو ها عموما یک نشان گر سطح روغن دارن که از روی اون هم می تونید ببینید سطح روغن رو و نیاز به این کار نیست ولی در خودرو های ایرانی سعی کنید خودتون دستی چند وقت یکبار چک کنید و به نمایشگر خیلی اعتماد نکنید

نمایشگر سطح روغن در خودرو ۲۰۶

ازمون بعدی بررسی سطح کیفی روغن هست برای این موضوع هم تست های زیادی هست ولی یک تست ساده اینه که به قسمت روغنی گیج دست بزنید  اگه چسبندگی داشت و دستتون به هم چسبید یعنی روغن مناسبه و چسبندگی داره و اگه چسبندگی نداشت روغن کار خودش رو کرده و باید تعویض بشه(توجه کنید که چسبندگی خیلی کم منظورمون هست )

رنگ روغن هم نباید خیلی سیاه شده باشه رنگ خیلی سیاه یا همراه با دانه های سیاه یعنی مدت زمانی هست که رووغن داره کار می کنه و یواش یواش باید به فکر تعویضش باشید

نکته:اگه روغن بعد از چند هزار کیلومتر سیاه بشه کاملا طبیعیه و نشون میده روغن خوبیه و کثیفی موتور رو جذب کرده

خب این از بحث بررسی روغن, اگه ماشین رو تازه خریدین(منظورم خودرو کارکرده هست ) از صاحب قبلیش بخواین تا دفترچه ای که اطلاعات زمان تعویض روغن داخلش هست رو به شما بده و حتما هم تست های بالا رو انجام بدین تا مشکلی پیش نیاد

در کنار روغن همیشه فیلتر روغن رو هم تعویض کنید تا مشکلی پیش نیاد فیلتر روغن قدیمی باعث خسارات زیادی میشه, تعویض دیگری که معمولا در هنگام تعویض روغن انجام میشه تعویض فیلتر هوای خودرو هست فیلتر هوا هم برای خودش زمان مشخصی برای تعویض داره ولی عموما همه ی این کار ها رو هنگام تعویض روغن انجام میدن و کار رو یکسره می کنن

بعضی افراد برای کم کردن هزینه از تعویض فیلتر هوا خود داری می کنن و سعی می کنن با باد اون رو تمیز کنن و مجدد استفاده کنن فیلتر ضررات ریزی رو جذب کرده که به این راحتی ها پاک نمیشه همینطور هنگام باد گرفتن این ضررات در هوا ازاد میشه که برای سلامتی شما بسیار مضر هست پس برای چند هزار تومن ارزون تر سلامت خودتون رو به خطر نندازید

در کنار این موارد فیلتر کابین (اتاق) هم باید تعویض شه که هوای ورودی به درون کابین خودرو از طریق درچه ها رو تصفیه می کنه اصولا در هربار تعویض روغن یا هر دو دفعه یکبار فیلتر کابین هم تعویض میشه. تعویض دیرهنگام فیلتر کابین برای خودرو ضرر نداره ولی برای سلامتی شما چرا! و یک نکته جالب وقتی کثیفی فیلتر کابین رو بعد چند ماه استفاده ببینید متوجه می شید چه هوای کثیفی رو ما استشمام می کنیم !!

مورد دیگه که تعویضش در هنگام تعویض روغن باید انجام بشه فیلتر بنزین هست این مورد رو خیلی ها یادشون میره و نتایج بدی به دنبال داره فیلتر بنزین هم با توجه به بنزین مصرفی خودرو باید حدود هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر عوض بشه تعویض دریر هنگام فیلتر بنزین منجر به فشار اومدن به پمپ بنزین خودرو میشه و در نهایت باعث سوختن اون! سوختن پمپ بنزین یکی از رایج ترین مشکلات خودرو و ماندن در راه است! اون موقس که امداد خودرو کلی از شما پول میگیره برای تعویض پمپ بنزین یا شما رو حمل می کنه اول پول حمل رو می دید بعد پول تعمیرگاه بین راهی!پس برای تعویض یه فیلتر ده هزار تومنی خودتون رو به دردسر نندازید!

این ها مواردی هست که عموما در سرویس دوره ای انجام میشه و لوازم مصرفی خودرو به حساب میاد و باید هر چند هزار کیلومتر یک بار تعویض بشه حالا به نحوه تعویض اون می پردازیم

روغن مناسب خودرو:

برای انتخاب روغن باید به دو نکته دقت کنید:

۱- مشخصات روغن

۲- برند تجاری روغن

در مورد اولی باید بگم که خودش یه مطلب چند هزار کلمه ای می طلبه و روغن چندین مشخصه داره که باید در نظر گرفته بشه ولی خب شما نیاز نیست کامل همشو بدونید کافیه روغن مناسب خودروی خودتون رو پیدا کنید روغن مشخصاتی مانند تکنولوژی ساخت,ویسکوزیته,فصل مصرف روغن و… داره که به راحتی با یه سرچ ساده توی اینترنت می تونید روغن مناسب خودرو رو پیدا کنید ضمن اینکه داخل دفترچه خودرو هم مشخصات روغن رو نوشته راحت می تونید پیدا کنید بعد از اون از همون روغن استفاده کنید مثلا من برای موتور tu3 (موتور ۲۰۶ تیپ ۲و۳) از روغن ۷۰۰۰ و ۱۰-۴۰ استفاده می کنم

ولی موضوع مهم یعنی برند روغن! خب برند های متفاوتی در بازار موجوده و احتمالا کمپانی که خودرو شما رو تولید کرده یک برند روغن موتور رو برای استفاده پیشنهاد میدن مثلا اگه پژو های قبل از سال ۹۰ داشته باشین احتمالا لوگو توتال رو زیر کاپوت خودروی خودتون دیدید یا اگه رنو داشته باشید ارم elf بر روی شیشه عقب خودرو, ولی حقیقت اینه که این برند ها قرار داد تجاری دارن و لزوما بهترین نیستن ولی چون قرار داد بستن با شرکت تولید کننده لوگوی اونها روی خودرو درج شده با این حال حداقل می دونید که اون برند ها مورد تایید کمپانی هستن ولی یه مشکل خیلی خیلی مهم در ایران داریم به عنوان جنس تقلبی!

یعنی شما روغن رو به اسم توتال می خرید که از روغن بسیار بی کیفیت و در اطراف تهران پر شده! نمی دونم به این کار چی میشه گفت و چرا هیچ نظارتی روی جنسای تقلبی نیست ولی این موضوع خیلی شایع هست و اگه به تعمیر گاه خیلی خیلی معتبری مراجعه نمی کنید یا اشنا ندارید به نظر من از روغن های خارجی استفاده نکنید چون هم باید پول زیادی بدید هم روغن بی کیفیت ریختید و به خودرو صدمه می زنه !

به نظر من روغن خوب ایرانی که از کیفیتش مطمن هستید بریزید خیلی بهتر از روغن به اصطلاح خارجی هست که معلوم نیست اصل باشه یا نه

البته چندتا روش داره تشخیص روغن اصل از کپی ولی خب بازم نمیشه صد در صد اطمینان کرد مثلا برای روغن های توتال باید قوطی روغن فلزی باشه روی روغن نایلون با چاپ لوگوی توتال و همراه با اشانتیون جا سویچی مخصوص توتال باشه ولی باز اگه خیلی وارد نیستید و از جای که تهیه می کنید اشنا نیست بهتره همون روغن ایرانی بریزید

روغن توتال اصل

این روغن به توتال اماراتی در بازار معروفه ولی باز یکسری اعتقاد دارن که اینم تقلبیه و تو ایران پر میشه و دوستان تقلب کار  لوگو رو هم چاپ کردن و جاسویچی رو هم دادن چین براشون زده و داخل بسته بندی قرار دادن :)))))

 

من عنوان مقاله قبلی رو خودت انجامش بده که ترجمه جمله معروف انگلیسی Do It Yourself هست گزاشتم و گفتم اگه خودتون انجام بدین چقدر تو هزینه ها به نفعتون هست و صرفه جوی می کنید ولی خب همه کار رو هم نباید خودمون انجام بدیم برای این بخش بهتره تشخیص بدیم که کی باید تعویض شه و چه نوع روغن و فیلتری مناسب است و این کار رو به فرد متخصص بسپاریم به دلایل زیر:

۱ – برای تعویض روغن بدون داشتن دستگاه مکش باید خودرو در سطح بالاتری باشه یا چاله ای وجود داشته باشه که شما داخل اون برین و پیچ رو باز کنید تا روغن تخلیه شه بعضی ها با جک این کار رو انجام میدن که خیلی امن نیست و خود جک زدن درست هم کار سختیه

۲ – تعویض روغن و فیلتر روغن با پاچیدن روغن همراهه که موجب کثیفی لباس و محیطی که شما اون کار رو انجام میدین میشه که واقعا به دردسرش نمی ارزه هم لباسا کثیف میشه هم پارکینگ و….

۳ – اصولا برای تعویض روغن و فیلتر ها از شما پول جداگانه ای نمی گیرن و درواقع سودشون در فروش روغن هست به همین منظور خیلی تفاوتی ایجاد نمی کنه شاید بتونید روغن رو با چند هزارتومان کمتر پیدا کنید که اصلا به دردسرش نمی ارزه

۴ – کمی شل بستن یا بد جا زدن فیلتر یا پیچ روغن یا اضافه ریختن روغن موجب صدمات و هزینه های اضافی میشه  و کمی تجربه نیاز داره

با توجه به دلایل بالا بهتره تعویض روغن,فیلتر روغن,فیلتر بنزین رو به شخص ماهر بسپارید و این کار در تعویض روغنی انجام بشه تا پارکینگ خونه ولی تعویض فیلتر هوا و فیلتر کابین کار ساده ایه اگه خودتون تهیه کنید و انجام بدین شاید ۳-۴ هزار تومن صرفه جوی بشه فیلتر هوای پژو ۲۰۶

فیلتر هوای خودرو معمولا در چنین بخشیه که با باز کردن چندتا پیچ به راحتی قابل دسترسی و تعویضه و نیاز به توضیح نداره

فیلتر کابین ۲۰۶

فیلتر کابین هم یا مثل تصویر بالا از داخل کاپوت یا از داخل داشبورد قابل دسترسی هست و فقط باید اونو در بیارید و فیلتر جدید رو جای اون قرار بدید

با توجه به اینکه داره این مطلب طولانی میشه نکات مربوط به تعویض روغن رو در مطلب دیگه ای می نویسم و راه های مختلف رو معرفی می کنم

اگر نظری دارید خوشحال میشم بشنوم 🙂

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

keyboard_arrow_up